5 Tips för att Lyckas med SEO inom Bygg

Om du exempelvis har en byggfirma som du vill ska ranka bra på Google måste du kunna en hel del om SEO för att lyckas med det.

Av den anledningen ger vi dig här en kort nybörjarguide med information om det viktigaste du behöver veta för att din webbsida inom bygg ska kunna ranka högt på Googles resultatsidor.

5 nybörjartips inom SEO för byggsajter

  1. Se till att dina artiklar svarar på sökintentionen.
  2. Internlänka på rätt sätt.
  3. SEO-anpassa dina URL:er.
  4. Se till att din webbsida laddas snabbt.
  5. Skaffa tillbakalänkar med styrka och relevans.

Nedan berättar vi mer om de tips vi precis nämnt i större detalj.

1. Ge ett snabbt svar på sökintentionen

Alla artiklar har en sökintention, alltså en fråga att svara på. Så om besökaren söker på “billig dränering i Stockholm” ska du också svara på den sökintention som finns, alltså allt som besökaren behöver veta om hur det fungerar med dräneringar i Stockholm.

Förslagsvis är det en bra idé att lägga upp följande disposition på din artikel:

  • En ingress som problematiserar kring ämnet.
  • Ett svar på vad en dränering är.
  • Ett svar på varför besökaren ska välja din byggfirma.
  • Ett svar på vad det kostar att dränera sitt hus i Stockholm.
  • Ett svar på varför man ska dränera sitt hus i Stockholm.
  • Ett svar på vad som händer om man inte dränerar sitt hus i tid.
  • Och så vidare…

Om du skriver enligt dispositionen ovan utformar du din text enligt den upp- och nedvända pyramiden.

Det ett verktyg som förtydligar vikten av att nämna det viktigaste först, vilket är mycket viktigt inom yrket content writing.

För att träffa sökintentionen är det också viktigt att uttrycka sig i klarspråk samt att fatta sig så kort det går och grammatiskt korrekt. Värt att veta är även att SEOTexter.se är en bra resurs om du inte har lust att skriva dina egna SEO-texter och alltså vill leja ut det arbetet till experter.

2. Internlänka på rätt sätt

Alla artiklar på din webbsida ska ha minst en internlänk. Om så inte blir fallet är det tal om föräldralösa artiklar (orphan pages) som i sin tur sällan rankar särskilt bra.

Det är även en bra idé att internlänka samman dina artiklar på ett strukturerat sätt. Förslagsvis genom att skapa ett eller flera innehållssilon som borde vara planlagda innan du ens börjar skriva innehåll till din webbsida.

Två tydliga fördelar med att skapa innehållskluster är att du minimerar risken för duplicerat (dubbelt) innehåll, samt för att både Google och dina besökare kan navigera på din webbsida på ett enklare sätt.

3. Utforma dina URL:er på rätt sätt

Idealt utformade URL:er ska vara korta och beskrivande.

Om du skriver om dränering i Stockholm ska artikelns URL inte se ut så här:

https://byggsidan.se/sa-dranerar-du-pa-ratt-satt-i-stockholm/.

En mer beskrivande och tydlig URL är bättre, såsom:

https://byggsidan.se/dranering-stockholm/.

Så se till att träna på att döpa dina URL:er på rätt sätt så kommer du snart skriva perfekta URL:er till alla framtida artiklar utan att du ens tänker på det.

4. Se till att webbsidan laddas snabbt

När det kommer till laddningstiden för din webbsida är det mottot ju snabbare desto bättre som gäller.

Men hur snabbt måste din webbsida laddas egentligen?

Ett träffande och lite kanske lite väl otydligt svar är snabbt nog.

Din webbsida måste alltså laddas så pass snabbt att besökarna inte tröttnar och väljer att trycka på bakåt-knappen för de inte orkar vänta längre.

Enligt Google har en webbsida som laddas snabbt nog en laddningstid på mellan cirka 2 och 3 sekunder. Men det är förstås fördelaktigt om din webbsida laddas snabbare än så.

5. Skaffa länkar med styrka och relevans

Att skaffa länkar som pekar mot din webbsida är viktigt, inte minst för att din webbsida ska synas bättre på Google.

Idealt ska du skaffa tillbakalänkar från sidor inom byggnischen, men sidor utanför byggnischen fungerar också bra även om du inte får precis lika mycket SEO-kraft från de länkarna.

Som rubriken säger är det även en bra idé att skaffa länkar från starka sidor. Det vill säga sidor med minst 500 besökare per månad och många relevanta tillbakalänkar som pekar mot deras webbsida.

Men hur får du tag på bra länkar till din byggsajt?

Jo, det enklaste och bästa är att köpa många länkar på samma gång av en SEO-byrå.

Att maila andra webmasters och fråga om du får gästblogga hos dem är också en acceptabel idé. Men du får samtidigt räkna med att i princip alla svenska webmasters vet att länkar är en handelsvara, och således vill ha betalt för att du ska få publicera en artikel med länk mot din webbsida hos dem.

Att köpa länkar är alltså bäst och billigast, även om du också kan få länkar via så kallad outreach.

Ta del av kampanjpriser på utvalda produkter hos Proffsmagasinet. Erbjudanden i kampanjen gäller fram till den 8 december!
Ta del av kampanjpriser på utvalda produkter hos Proffsmagasinet. Erbjudanden i kampanjen gäller fram till den 8 december!