Fastighetsbranschen kan göra din dröm om att tjäna ett anständigt liv utan att svara en chef till verklighet.
Med rätt kompetens och information om verksamheten , kommer du att bli expert på alla aspekter av fastighetsbranschen, inklusive köp, försäljning och förvaltning av mark och byggnader.
Konkurrensen inom fastighetsbranschen har blivit hårdare precis som efterfrågan på fastighetstjänster har ökat. Det kommer att krävas briljanta strategier för ett nystartat företag att vada igenom allt och hålla huvudet högt bland sina konkurrenter.
Dessa briljanta strategier kan vara vad du önskar för din nya fastighetsaffär.
Nedan är några steg att följa om du vill starta och växa ditt företag så snabbt som möjligt.
Hur man startar ett fastighetsföretag från grunden
1) Genomför en studie
Det måste ha funnits andra fastighetsföretag i din stad innan du kom på idén att starta ditt.
Du kanske har observerat att företagen i din stad tjänar mycket på att invånarna köper fastigheter innan du bestämde dig för att ge dig in i verksamheten. Du kan dock inte avgöra vad det krävs för att driva ett sådant företag genom att bara observera.
Genomför en studie genom att nå ut till personer som redan är i branschen och fråga om hur det är att driva ett bolag i branschen.
Din forskning bör täcka hur man får finansiering för verksamheten, processen för att få en licens från regeringen, föreningar att gå med, hur man köper, och den allmänna lönsamheten för verksamheten, speciellt på den plats där du vill investera.
Om företagen runt omkring dig inte är villiga att dela information med dig av rädsla för konkurrens, sök onlineforum eller gemenskaper för att hjälpa dig med denna information . Du kan också konsultera en fastighetsadvokat för att ge juridisk rådgivning om verksamheten.
Först efter ordentlig forskning kan du upptäcka faktorer som kan hindra ditt företag från att växa snabbt.
2) Bestäm din nisch
Fastighetsbranschen är en bred verksamhet med många nischer du kan specialisera dig på. Börja som en start med en nisch, varefter du kan inkludera andra nischer när du får mer resurser.
Du kan välja din nisch baserat på fastigheten, slutanvändaren eller platsen.
Fastighetsnischen inkluderar handel med fastigheter som familjehus, små lägenheter, stora lägenheter, husbilar, kommersiella byggnader och mark.
Slutanvändarnisch innebär att rikta in sig på en viss typ av användare. De inkluderar personer med särskilda behov, studenter, lång- eller korttidshyresgäster eller personer som ska på semester.
Du kan också välja din nisch baserat på en viss plats. Efter studien kan du sedan bestämma vilken plats du vill rikta in dig på för att få de flesta av dina kunder.
3) Har en fastighetsadvokat
Den typ av verksamhet du ska investera i innebär att du skriver på många kontrakt och avtal. Därför måste du se till att en advokat förbereder dina överenskommelser med klienter när du har att göra med dem. Din advokat kommer också att ge dig råd om hur du undviker att hamna i juridiska problem med dina klienter.
4) Beräkna din startkostnad
Fastighetsföretag kräver kapital precis som alla andra företag. Du måste hyra eller bygga ett fysiskt kontor, skaffa en officiell webbplats, designa din varumärkeslogotyp, skriva ut visitkort, skaffa en licens att driva, köpa datorer och utrustning, betala elräkningar och marknadsföra ditt företag för att uppleva snabb tillväxt.
Att få en uppskattning av kostnaden för dessa hjälper dig att avgöra din ekonomiska förmåga att starta upp verksamheten. Du vill inte starta ett företag och sluta halvvägs i brist på pengar.
5 ) Bestäm din finansieringskälla
Efter en uppskattning av kostnaden för att starta upp det nya företaget kanske du inser att pengarna till ditt förfogande är otillräckliga.
Du kan hålla din dröm flytande genom att få ett lån från banken. Se till att du spenderar lånet på de nödvändiga aspekterna av verksamheten.
6) Försäkra ditt företag
Du måste skydda ditt företag från förluster på grund av stöld eller brandutbrott. Att försäkra ditt företag kommer att hålla ditt sinne i vila, med vetskapen om att ditt försäkringsbolag kommer att ersätta dig om någon olycka inträffar.
7) Bygg en bra bild
Bilden av ett bolag är ofta de som skiljer olika företag som erbjuder samma tjänster åt.
Med den typ av tekniska framsteg som världen upplever för närvarande finns det många innovationer som hjälper dig att stärka ditt företags image. Intressant nog är dessa idéer inte så dyra. Du kan implementera dem efter varandra, precis när ditt företag växer och fler resurser blir tillgängliga för dig.
Du kan börja med att registrera ett namn och en logotyp för ditt företag. Ditt företagsnamn och logotyp ska kunna kommunicera de värderingar ditt företag står för. De ska vara lätta att läsa och känna igen.
Gör dem unika på ett sätt så att om någon stöter på dem kommer de att veta att det är din verksamhet och inte förväxla dem med din konkurrents. Observera att göra ett namn och en logotyp som liknar dina konkurrenter är lika bra som stöld av immateriell egendom, och de kan stämma dig.
Designa en webbplats för ditt företag för att ytterligare bygga en bra image. Ladda upp övertygande information för att bevisa för potentiella kunder att ditt företag är pålitligt med en webbplats.
Du kan till exempel ladda upp bilder på fastigheter du har till försäljning eller uthyrning. Ladda också upp bilder på framgångsrika affärer och prestationer som ditt företag har vunnit för att övertyga potentiella kunder om din pålitlighet. Kom ihåg att inte utesluta kontaktinformationen för ditt företag.
Du kan även utöka din bildprojicering till sociala medier. Öppna konton, sidor och handtag för sociala medier för att enkelt visa upp ditt företag för världen.
8) Etablera ett aktivt kommunikationsmedel
Varje kund vill bli behandlad med respekt och betydelse. Hur lång tid det tar att svara på dina kunders förfrågningar kommer att avgöra deras vilja att göra affärer med dig i framtiden.
Långsamma och ostadiga kommunikationsmedel är dåligt för ditt företag. Kontrollera de olika kommunikationsmedel som finns till ditt förfogande och avgör vilka du enkelt kan använda i ditt företag.
9) Annonsera strategiskt
Reklam är nyckeln till tillväxten för alla företag. Skapa annonser strategiskt för din målgrupp. Lokala tidningar, tidskrifter, radio och tv har visat sig vara effektiva när det gäller att nå ut till potentiella kunder.
Du kan också dra nytta av den stora publiken på sociala medier och internetutbudet. Genom att placera dina annonser på sociala medier kan du styra vilken typ av målgrupp du riktar dig mot. Sociala medier låter dig också ge snabba uppdateringar om de fastigheter du annonserar om.
Det är mycket billigare och har potential att växa din fastighetsaffär på kort tid om den används effektivt.
10) Nätverk
När du börjar driva ditt företag måste du skapa ett stort nätverk av människor inklusive kunder och andra fastighetsföretag.
Du kan uppnå detta genom att först ha en god relation med alla som kommer för att förmynda dig. Om dina kunder är nöjda med hur du behandlade dem, kommer de sannolikt att hänvisa sina vänner och nära och kära till dig. Detta kommer att bidra till att öka din kundbas snabbare än du förväntar dig
Du kan stärka din relation med andra fastighetsföretag genom att delta i möten, konferenser och andra sammankomster relaterade till din bransch.
Vid sådana möten får du träffa andra företagare som du kan utbyta idéer med och söka råd från om alla utmaningar du står inför i ditt företag.