Vintern kanske inte är slutet på byggsäsongen, men utan tillräckliga förberedelser kan det vara skadligt för den tunga utrustningsflottan som håller byggbranschen framåt.
Istället för att sätta stopp för jobb under den kalla årstiden, följ dessa tips för att förbereda flottor av tung utrustning inför vintern så att de är redo att fortsätta verksamheten oavsett väder.
Utför frekventa inspektioner visuellt
Frekventa visuella inspektioner bör alltid vara en del av ett fordons underhållsschema, men när temperaturerna börjar sjunka blir de ännu viktigare. Kallt och torrt väder kan vara särskilt skadligt för gummikomponenter – inklusive slangar, remmar, packningar och mer. Bristen på omgivande luftfuktighet kan göra dessa element benägna att torka och så småningom gå söner. Gummikopplingar på trycksatta system är särskilt utsatta eftersom de utsätts för ytterligare påfrestningar.
I kallt väder blir läckor som kanske inte syns vid en översiktlig inspektion mycket mer uppenbara. Motorns värme kommer att kondensera vattenånga från luften – liknande att se ens andetag när man andas ut i kylan – vilket gör det lättare att följa läckorna till källan och slutföra nödvändiga reparationer.
Skydda batterier från kyla
Fordonsbatterier är bland de mest sårbara komponenterna i en flotta av tung utrustning. När temperaturen sjunker börjar batterierna tappa sin startkapacitet. Blybatterier, som de som används i de flesta fordonstillämpningar, tappar cirka 20 % av sin starteffekt när temperaturen sjunker till 0°C. När temperaturen sjunker till -30°C, stiger den siffran till mer än 50%.
Det finns en mängd olika sätt att förhindra att fordonsbatterier förlorar den startkapaciteten, från att isolera dem mot kyla till att installera batterivärmare eller till och med ta bort batteriet när fordonet förvaras för natten och förvara det i ett klimatkontrollerat utrymme. Målet är helt enkelt att hålla batteriet över 0°C för att förhindra att det lämnar operatörerna strandsatta.
Kontrollera och byt ut olja
Alla oljor är inte skapade lika, speciellt när det gäller utomhustemperaturen. Högviskösa oljor är värdefulla under de varma sommarmånaderna, men de är inte lika funktionella i kallt väder. Ta dig tid att prova oljan i varje fordon för att testa dess viskositet.
Om den är över den rekommenderade viskositeten för de förväntade temperaturerna är det dags för ett oljebyte. Välj en tjockare olja med lägre viskositet som är bättre lämpad för kalla temperaturer. Dessa flyter mjukare när det är kallt och tar inte lika lång tid att värma upp när motorn väl har startat.
Det säger sig självt att när du byter olja är det också en bra idé att byta oljefilter och luftfilter för att säkerställa att allt fungerar som det ska oavsett yttertemperatur.
Kontrollera och ersätt frostskyddsmedel
Frostskyddsmedel är en annan vätska som måste inspekteras innan kallt vinterväder börjar dyka upp. Frostskyddet, eller kylvätskan, är nödvändigt för att förhindra att motorn fryser, samt kyla den under drift. När temperaturen börjar sjunka är det viktigt att använda rätt förhållande mellan vatten och frostskyddsmedel, särskilt om operatörer har fyllt på kylvätskesystemet med vatten under de varma sommarmånaderna.
Testa frostskyddsmedlet i kylsystemets behållare med en hydrometer för att avgöra om rätt förhållande finns. Om den inte gör det är lösningen så enkel som att tömma kylsystemet och fylla på det med rätt vatten till frostskyddsmedel, baserat på tillverkarens rekommendationer.
Skydda mot rost
Rost är alltid ett hot för utrustning som arbetar utomhus, men under vintermånaderna är risken ännu större. Slask, is och snö – speciellt när de blandas med salt eller andra avisningskemikalier som är utformade för att förhindra att marken blir farligt isande – bidrar alla till utvecklingen av rost. Detta kan vara särskilt utmanande på stora delar av utrustning som inte ofta får sina underrede inspekterade eller tvättade.
Det enklaste sättet att skydda mot rost är faktiskt dubbelt. Börja med att behandla underredet på varje fordon med rostskyddsmedel eller förebyggande. Sedan, när den kalla årstiden börjar och vägarna är saltade, se till att underredet på varje fordon rengörs väl minst en gång i veckan eller en gång varannan vecka.
Vinterläggning för vinterhuskonstruktion
Vintern kanske inte är högsäsong för byggnadsproffs, men det betyder inte att arbetet måste stoppas helt. Vinterförvaring av tung utrustning kan hjälpa till att hålla saker i rörelse även när temperaturen börjar sjunka. Inkludera vinterservice i ett regelbundet underhållsschema för att säkerställa att kallt väder inte kastar en skiftnyckel i några planer.