Det är inte lika lätt att få ett byggkontrakt som att söka jobb på din lokala McDonald’s. Företag begär anbud och offerter från potentiella entreprenörer för att hjälpa dem att hitta det perfekta teamet för jobbet. Vilka är de fem stegen i anbudsprocessen i byggandet, och hur kan du förbättra dina chanser att få det ideala budet?
Vad är ett bud?
Innan vi börjar bryta ner processen, vad är egentligen ett bud?
Buden är i sin mest grundläggande beskrivning erbjudanden, offerter som ges till kunden vad de ska göra, samt tidtabell och pris. Du måste uppskatta den totala kostnaden samtidigt som du säkerställer kvalitén och ha en god uppfattning om hur lång tid det kommer att ta dig att avsluta projektet. När anbudet har accepterats förväntas du hålla den deadline och kan tappa potentiella kunder om du ständigt inte kan slutföra projekt i tid.
Fem steg i budgivningsprocessen
Vi kan dela upp budgivningsprocessen i fem allmänna steg, även om de exakta detaljerna kan variera beroende på kundens krav. Så här fungerar det:
1. Research
Steg ett är bara research, planering och förberedelse för att börja lägga anbud. Du måste förstå ditt teams kapacitet så att du kan lämna korrekta bud som du kan uppnå om du säkrar kontraktet. Du bör också undersöka företaget du skickar in till, om de behöver specifik information som du kanske inte inkluderar i ett typiskt bud.
2. Förberedelse
Nästa steg är att förbereda ditt bud. Det du gör här är att skapa en skräddarsydd affärsplan för ett specifikt jobb. Detaljera allt från hur lång tid det tar dig att slutföra jobbet till priset du kommer att ta ut. Undervärdera inte dig själv i ett försök att vara lägstbjudande. Målet här är inte att vara det billigaste alternativet – det är att vara det bästa alternativet.
3. Inlämning
Steg tre är att lämna anbud. Detaljerna för detta beror på vad din potentiella kund vill ha. Vissa kanske vill ha bud levererade personligen, medan andra kanske bara tittar på bud som kommer in i deras dedikerade e-postinkorg.
4. Presentation
Om en potentiell kund verkligen gillar ditt bud kan de be dig att presentera det personligen. Detta gör att du kan träffa dem ansikte mot ansikte och förhandla om alla detaljer som kunden kanske vill ändra. De kan fråga om detta är ditt sista bud. Om det dyker upp betyder det vanligtvis att de gillar dig, men vissa detaljer kan behöva ändras innan du kan gå vidare till nästa steg.
5. Tilldelning
Om allt fungerar och alla bitar faller på plats är det sista steget att få kontraktet tilldelat ditt företag. Detta är det yttersta målet för anbudsprocessen i byggandet. Se till att du får reda på när de kommer att tilldela kontraktet och, om du säkrar det, när du förväntas börja arbeta. Oroa dig inte – du kommer att ha lite tid att förhandla eller åtminstone prata om starttider. De flesta företag förväntar sig inte att du ska börja jobba så fort de tilldelar dig kontraktet.
Förbättra ditt bud
Även om det inte nödvändigtvis är svårt att lämna bud kan det vara nedslående i ett konkurrensutsatt område som i byggbranschen.
Du kanske tror att du skickar in ditt allra bästa arbete, bara för att upprepade gånger bli förbisedd av potentiella kunder. Vad kan du göra för att förbättra ditt bud och öka dina chanser att trivas i byggbranschen?
Börja med att lyssna på all feedback du får från potentiella kunder. Du kan begära feedback i ditt bud. Var uppmärksam på det. Se var du kan förbättra och ta reda på vad du kan utelämna så att du kan fortsätta vinna bud utan att slösa tid.
Oavsett om du vinner eller förlorar ett bud, fokusera på anpassningsförmåga. Du måste alltid vara villig att ändra din taktik så länge den passar ditt företags värderingar och kultur. Fokusera alltid på förbättring. Ta bort saker som inte fungerar och ersätt dem med saker som gör det.
Byggbranschen är otroligt konkurrenskraftig, men med tillräckligt med förberedelser kan du trivas. Fokusera på att lära dig detaljerna i budgivningsprocessen i byggandet, och när du väl förstår grunderna, sluta aldrig att försöka förbättra.