Underleverantörer konkurrerar alltid med varandra om samma jobb, speciellt om det innebär att få ett särskilt lukrativt kontrakt, och det är inte alltid lätt. Undrar du hur man hittar ett underleverantörsarbete? Läs mer nedan om vad du kan göra för att säkra mer underleverantörsarbete inom ditt område.
Ha en strategi på gång
Som med alla större förändringar av dina affärspraxis, måste du ha en strategi som är solid. Hoppa inte i poolen med båda fötterna om du inte har kommit på hur du simmar än.
Din strategi behöver inte vara komplex. Det kan innehålla några av våra förslag, alla eller inga alls. Se bara till att du har en plan och att alla i ditt företag är på samma sida framöver. På så sätt kan du organisera dina uppsökande insatser och erövra branschen med ett fokuserat tillvägagångssätt.
Bygg ett starkt nätverk
Personliga rekommendationer var det bästa, om än ofta enda, sättet att marknadsföra ditt företag och säkra mer underleverantörsarbete förr i tiden. Även om det inte är det enda alternativet längre, kan personliga rekommendationer fortfarande vara ett värdefullt marknadsföringsverktyg och du bör använda det när det är möjligt. Det enklaste sättet att göra detta är att bygga ett nätverk av likasinnade. Prata med alla. Byt ut visitkort. Nätverka när det är möjligt.
Var den person som ditt nätverk ringer till om de har ett jobb de inte kan slutföra eller saknar kompetens att bjuda på. Även om branschen är konkurrenskraftig är den också mycket sammansvetsad. Om du tar dig tid att bygga och främja dessa relationer kan det hjälpa dig att säkra mer underleverantörsarbete på lång sikt.
Gå på mässor
Ja, mässbiljetter kan vara dyra, men dessa massiva, branschövergripande evenemang kan också vara värdefulla för att nätverka och säkra mer arbete som underleverantör.
Du behöver inte gå på varenda show i landet eller runt om i världen. Fokusera på de som ger störst nytta, till exempel möjligheten att nätverka med lokala entreprenörer eller lägga ditt namn i hatten för att vinna lokala anbud. De tillgängliga möjligheterna kommer att variera dramatiskt från en mässa till en annan, så gör din research och välj de program som fungerar bäst för dig.
Skapa en ”letar efter jobb” Sida
I dagens internetfyllda värld är det nästan omöjligt att lyckas utan en stark onlinenärvaro. Om en potentiell kund inte kan hitta dig på webben kommer de förmodligen att gå vidare till nästa tillgängliga alternativ. Ett sätt att kringgå detta är att upprätthålla en ”söker jobb”-sida på din webbplats.
Detta är en snabb och enkel plats för potentiella kunder att hitta information om dig, t.o.m. dina specialiteter, ditt schema och hur du kontaktar dig för en uppskattning.
”Söker efter hjälp” annonser
Annonser som efterlyser hjälp är fortfarande ett av de bästa ställena för att hitta potentiella projekt, särskilt som underleverantör. Var uppmärksam på lokala radannonser och annonser på webbplatser som Blocket för att se vad som kan finnas tillgängligt i ditt område som du annars kanske inte hittar.
Se till att du gör din research innan du börjar lämna bud eller söka jobb genom efterlysningsannonserna. Allt är inte som det ser ut och det finns gott om skrupelfria individer där ute som mer än gärna drar fördel av din välvilja och din vilja att arbeta.
Jaga leads med potentiella kunder
Att hitta leads är ofta den mest utmanande delen av att säkra arbete som underleverantör. Du kan göra allt benarbete själv, men om du har problem med att säkra ledningar har du fortfarande några alternativ. Överväg att ge en tredjepartstjänst för att generera potentiella kunder för att hjälpa dig att få fler bud och i sin tur få fler kontrakt.
De här tjänsterna för att generera potentiella kunder är också värdefulla verktyg om du behöver hjälp med att växa. ditt företag. De hjälper dig att hitta potentiella kunder utanför ditt vanliga nätverk och hålla dem ständigt på väg mot din väg.
Hur du hittar underleverantörsarbete
Byggbranschen är hårt konkurrensutsatt. Men med lite forskning och uthållighet kan du lära dig hur du hittar underleverantörsarbete och säkrar det oftare. Var inte rädd för att be om hjälp utanför din bubbla eller ditt nätverk. Det finns gott om resurser där ute som kan hjälpa dig om du är villig att göra jobbet för att hitta dem och tillämpa dem på ditt företag.