Hur Väljer du din Ultimata Madrass för bästa Sömn?

Innan vi går in på tipsen för att välja madrassen för bästa sömn, vill vi gärna dela med dig vissa fakta om sängar: du kommer att spendera minst tio tusen timmar under de kommande 4 åren genom att sova på din säng på dina madrasser . När det kommer till vetenskapliga fakta tenderar människor som sover bra att leva längre än andra som inte gör det.

Så genom att läsa det här kanske du tänker att för att leva längre bör du sova mer. Nej inte alls! Det handlar inte om hur många timmar du sover, det handlar snarare om kvaliteten på sömnen du sover.

Här är de 6 bästa tipsen för att välja din ultimata madrass för bästa sömn:

1. Vad var det för fel på din senaste madrass? Du bör ta reda på orsaken till att du bytte madrass. Var det på grund av konstant smärta i ländryggen, på grund av den dåliga sömnkvaliteten som den ger eller har de visat sig vara gamla. Om de visade sig vara gamla är det normalt. Men i de andra två fallen bör du göra ett bättre val den här gången.

2. Förstå dina egna krav: Du måste först förstå dina egna krav innan du hoppar in i madrassaffären och gör ett fel val. Din kravskala kommer också att baseras på skum eller spolar, säng- och kuddkombinationer, enkel eller dubbla etc. Skum är för bra kram, form och en annan känsla. Medan spolar ger dig den traditionella känslan med en fantastisk studs. De flesta av de sovande finner komfort i skum men du måste vara uppmärksam på din egen komfort.

3. Tänk på din budget: Ju mer socker du lägger till, blir ditt kaffe så mycket sötare. Men alla har sin egen budgetbegränsning. Men ändå kommer vi att rekommendera dig att investera så mycket du kan på din madrass. Eftersom det inte handlar om engångskomfort, måste du använda den dagligen och effektivitetsnivån för din under en dag kommer att bero på kvaliteten på sömnen du tog i natt.

4. Den fasthetsnivå du behöver: Fasthetsnivån bestäms på skalan från 1 till 10. En stor klass av sliprar föredrar fastheten i intervallet 5-7 av 10. Anledningen är att denna fasthetsnivå är lämplig för alla sovställningar och de flesta vikt- eller kroppstyper. Men här kommer vi att upprepa våra tidigare ord, titta på ditt eget krav. Om du är en sidosovare, bör du överväga 4 eller lägre. Å andra sidan, om du älskar att sova på mage eller rygg bör du gå för 7 eller högre på skalan. Vi måste dock nämna här att fasthetsnivån på eller över 7:an inte är bra för de flesta sidosliparna.

5. Din sovställning har betydelse: I fortsättningen av föregående punkt bör du välja madrassen med hjälp av en fasthetsnivå som matchar dina krav. Sidosliprar tenderar att gå med skala 3-6 (den mjukare nivån) av 10. Medan personer som sover på rygg går med 4-7 av 10. Tunga och bakslipare, kombinationssliprar och paren går med 5-7 av 10 (medelnivån).

Detta kriterium är inte ett standard, det kan skilja sig från person till person. Det är viktigt att påpeka här att kombinationen av säng och kuddar också spelar en avgörande roll för att bestämma komfortnivån, smärt- och stelhetsfria kroppar. Sidoslipare bör alltid göra en optimal kombination av sängen och kuddarna, medan de som sover på rygg, grupperingen av säng och kudde kan vara på en mjukare sida innebär att du antingen kan använda en tunnare kudde eller ingen kudde alls (om du sover på en mycket hård madrass).

6. Din vikt och kroppstyp är också en avgörande faktor: Ju tyngre du är, desto mer stöd till skum krävs för att ge bästa komfort. Vikten påverkar nivån av stöd man kommer att få från din vagga madrass baserat på total sänkning och tryckpunkter.

Rådgör med din läkare: Du kanske tycker att den här punkten är konstig, men folk gör det och det är bättre att konsultera först istället för att klaga senare.

Kampanj på skruvar, skruvdragare, sågar och annat som du behöver för att bygga en härlig trall till sommaren med upp till 45% rabatt på utvalda produkter!
Kampanj på skruvar, skruvdragare, sågar med upp till 45% rabatt på utvalda produkter hos Proffsmagasinet!