Efter regeringens beslut har nu byggstarten för E20 Götene-Mariestad och E20 Förbi Mariestad officiellt bekräftats. Den efterlängtade ombyggnaden kommer att påbörjas vid slutet av februari, med etappen Hindsberg-Muggebo som första steg i processen.
Projektet utgör en väsentlig del av den omfattande omstruktureringen av E20 från Göteborg till Mariestad, där över 100 kilometer av vägen kommer att omvandlas till mötesfri väg.
Håkan Sonesson, projektledare på Trafikverket, uttrycker sin tillfredsställelse med att äntligen påbörja arbetet: ”Det känns bra att vi kommer igång och börjar bygga en av de sista sträckorna på nya E20. Ombyggnaden gör vägen säkrare och bättre att färdas på för alla.”
Den aktuella etappen, Hindsberg–Muggebo, kommer att byggas huvudsakligen på den befintliga sträckningen. Ombyggnaden är uppdelad i två delar, Muggebo–Tjos och Hindsberg–Muggebo, och kommer resultera i en mötesfri och mittseparerad väg med 2+2 körfält över en sträcka av 17 kilometer.
”Vi ersätter alla korsningar i plan med nya planfria korsningar och förbättrar befintliga trafikplatser. Tillåten hastighet ändras till 100 km/tim på hela sträckan,” tillägger Håkan Sonesson.
E20:s ombyggnad har pågått under flera år, och i november 2023 blev alla etapper mellan Göteborg och Götene färdigställda, inklusive etappen förbi Hova, vilket resulterade i 67 kilometer mötesfri väg. De kommande sträckorna E20 Förbi Mariestad och E20 Götene–Mariestad kommer att utgöra de sista pusselbitarna i omstruktureringen av E20 genom Västra Götaland. Ombyggnaden syftar till att skapa en säkrare väg och förbättra förutsättningarna för transporter på en av Sveriges viktigaste vägar.
nder byggnadsperioden kommer trafiken att påverkas av sänkt hastighet och temporära trafiklösningar. Kontinuerlig information kommer att tillhandahållas på Trafikverkets webbplats, www.trafikverket.se/e20forbimariestad, för att hålla allmänheten uppdaterad om eventuella störningar.