Det är välkänt i branschen att det ofta är svårare att hantera ett byggprojekt än inom andra områden. Det beror på att det finns många variabler att ta hänsyn till såväl som saker som kan gå fel och spåra ur schemat, inklusive maskiner som inte kommer på plats i tid eller en storm som stänger platsen för en dag eller mer. För alla chefer som läser den här artikeln bör dessa få idéer nedan hjälpa dig att hålla dig på rätt spår, så mycket det är möjligt, i ditt nästa byggprojekt.
Använd verktyg för att informera dig om byggplatsens framsteg
Även om det aldrig är roligt att hålla koll på sina anställdas arbete är det ändå något som måste göras. En byggarbetsplats kan bara nå sitt slut om vissa element övervakas regelbundet. För det ändamålet finns det inget annat verktyg som kan göra detta bättre än time lapse-kameror för byggprojekt.
Du kan placera dem på olika platser på plats, så att du får en daglig överblick över hur projektet fortskrider, i realtid. De är vattentäta, så att de alltid kan sitta på plats, utan energiproblem, eftersom de är helt självförsörjande och anslutna, vilket gör att du kan se bilderna på din PC eller din mobil. Som en extra fördel, när projektet är klart, kommer du att kunna ha filmen av hela byggprocessen. Sett i hög hastighet är den ganska imponerande.
De andra verktygen som du kan använda är programvara för projektledning. Det hjälper verkligen när det gäller att schemalägga uppgifter och fördela dem till de olika teamen på marken. Genom att använda digitala tidkort vet du alltid exakt hur många timmar en anställd har arbetat. Det gör det också mycket lättare att kommunicera, eftersom du kan utbyta dokument genom det.
Det möjliggör också diskussion mellan alla inblandade parter. Eftersom filerna utbyts via mjukvaran är det lätt att bevisa att de har överförts till en person eller inte, vilket kan komma väl till pass i stunder av bestridande av en anställd.
Etablera och hantera nyckelprestationsindikatorerna för dina team
För att se framstegen i ett byggprojekt, annat än att titta på strukturen som kommer upp, bör du upprätta KPI (Key Performance Indicators) innan du börjar. Du kommer att behöva dela den informationen med dina team, eller åtminstone med ledaren från var och en.
Tidigt i processen bör du kunna avgöra om dessa KPI var korrekta eller om de var för optimistiska. Om alla team inte lyckas nå de mål som bestämts genom KPI, så har du förmodligen varit lite optimistisk när du skrev ner dem. Om det bara är ett eller några få lag som ligger efter, så ligger problemet troligen hos dem. Analysera de beslut du har fattat och fatta nya, om det behövs, direkt. Detta hjälper dig att anpassa dig till de problem du står inför. Annars kan du snabbt hamna på efterkälken när det gäller tidsbegränsningar, och projektet skulle komma på spåret.
Kommunicera, kommunicera, kommunicera
Nej, den här titeln är inte överflödig. Det visar bara vikten av kommunikation, på en byggarbetsplats. Oavsett hur bra chef du har varit tidigare och hur mycket erfarenhet du har, om du inte får tillbaka informationen från källan (medarbetarna på plats), kommer du att få reda på problem för sent, när du kunde ha sett dem komma. En chef är där för att fatta beslut, men han ska inte veta allt. Han behöver bara få veta allt som händer, så att han kan ringa rätt samtal, i varje situation.
Detsamma bör sägas om relationen med kunden. Att hålla kunden informerad regelbundet kommer att rädda dig från att behöva gå tillbaka på det utförda arbetet, när som helst, vilket ingen vill behöva göra.
Men om du inte tar dig tid att informera kunden om vissa aspekter kan han mycket väl ha rätt att be dig göra om en del av jobbet, om det inte är byggt enligt planen. Och eftersom det alltid är förändringar som måste göras, när bygget väl har startat, är det rätt och det enda val du kan eller bör göra att hålla kunden informerad innan du går vidare.
Anpassa besättningen och maskineriet på marken i realtid
Detta kan vara det bästa knep som chefer har för att behålla kontrollen över sitt projekt. När vi planerar lämnar vi alltid utrymme åt potentiella situationer som vi inte kan föreställa oss innan de inträffar. Men för det mesta, som med verkliga olyckor, kommer de när vi minst förväntar oss dem. Att kunna anpassa sig allt eftersom är därför en av de största egenskaperna en byggledare kan ha.