Vad man ska Göra när en Entreprenör Gör Dåligt Arbete

Ta en bild på detta — du skriver ut en check för tusentals dollar för att få en entreprenör att göra om ditt badrum. Du lämnar för dagen, och när du kommer tillbaka är ditt badrum i bitar.

Arbetarna bröt kakel, satte hål i väggarna och tog en slägga till dina hyllor. Du hittar inte entreprenören och när du försöker ringa får du inget svar. Nu har du fastnat för att ta reda på vad du ska göra när en entreprenör gör dåligt arbete.

Inte alla fall av slöa arbeten kommer att vara så extrema. Kanske har entreprenören avslutat projektet, men du är missnöjd med kvaliteten. De kanske avslutade jobbet efter din smak, men nu vill de att en extra tusenlapp ska försvinna.

Att anlita en entreprenör kan ibland vara riskabelt. När du inte är nöjd – oavsett om det beror på resultatet av arbetet eller allvarliga kontraktsproblem – vad kan du göra för att lösa problemet? Här är stegen du kan vidta när en entreprenör gör dåligt arbete:

  1. Försök att prata ut det
  2. Avskeda entreprenören
  3. Lämna in ett krav eller klagomål
  4. Begär skiljedom eller medling
  5. Gå till domstol för småmål
  6. Anlita en betrodd advokat
  7. Visa i domstol
  8. Skicka din recension

Steg 1: Försök att prata ut

Även när det värsta har hänt, försök att prata med din entreprenör. De förlitar sig på positiva recensioner och mun-till-mun-marknadsföring, så de flesta entreprenörer vill ha din feedback och strävar efter att åtgärda eventuella fel. deras arbete. Diskutera dina besvikelser eller ouppfyllda detaljer i kontraktet och se om du kan komma till en lösning. Se till att peka på alla relaterade pappersarbete för att säkerhetskopiera dina påståenden.

Om du kan lösa problemet innan du involverar advokater, sparar du mycket tid och pengar. Ingen vill gå till domstol, särskilt småföretagare och deras anställda. Om du förblir lugn under samtalet och har pappersarbetet för att stödja dina påståenden, kommer din entreprenör troligen att lösa problemen eller erbjuda någon annan typ av affär som rättar till deras fel.

Ibland kommer det att göra det. vara missförstånd eller en entreprenör som inte var rätt för jobbet. När de inte vill ta itu med dina klagomål är det dags att börja samla in bevis. Du vill se till att du:

  • Gör kopior av alla undertecknat pappersarbete och allt annat som har med ditt projekt att göra.
  • Ta bilder på det ofullständiga arbetet eller skadan.
  • Skriv om samtalet du hade med din entreprenör, inklusive eventuella specifika offerter som sticker ut för dig.
  • När du har samlat all relaterad information är det dags att gå vidare till nästa steg.

Steg 2: Avskeda din entreprenör

Innan du kan säga upp din entreprenör måste du först dokumentera att de brutit mot avtalet. Kontraktsbrott kan vara utmanande att bevisa, men förberedelser kommer att hjälpa. Det är då din sparade dokumentation och dina bilder kommer in i bilden. Notera detaljer som när de ersatte sämre material eller misslyckades med att hålla tidsfristerna, förutom mer betydande problem som egendomsskador.Efter att ha gjort noggranna anteckningar, skriv ett brev till entreprenörens företagsadress. ber dem att åtgärda problemet inom ett visst antal dagar. Låt dem veta att om du inte åtgärdar problemet kommer du att säga upp avtalet.

Håll ditt brev kortfattat och specifikt. Det kommer att vara en del av ditt bevis om du behöver gå till domstol, så beskriv vad du behöver och gör en kopia av brevet innan du skickar det som certifierad post.

Förbise inte postcertifiering. Det ger ett kvitto som noterar när du postade brevet och när det kom. Om din entreprenör berättar för en domare att de aldrig fick brevet, kommer ditt bestyrkta postkvitto att bevisa ditt fall.

När de får ditt brev och förklarar sin avsikt att inte uppfylla dina krav, granska originalet avtal. Den kommer att ha en uppsägningsklausul som bestämmer hur mycket pengar du är skyldig dem för att avsluta avtalet i förtid om du måste betala något alls.

Säg upp din skriftliga och spara en kopia som bevis. Ange exakt varför du sparkar entreprenören för att matcha det du tog upp i ditt kravbrev. Du måste också meddela alla banker eller depositionsföretag som är inblandade i ditt projekt så att de har uppsägningsmeddelandet registrerat.

Steg 3: Lämna in ett krav eller klagomål

Nästa steg är att se om du kan lämna in ett krav eller klagomål. Det är två olika procedurer som beror på vilken entreprenör du anlitat. Vissa entreprenörer har en borgenspolicy för att skydda dem mot kundklagomål eller tvister. Försäkringen fungerar även till din fördel om du har bevis på ofullständigt eller uselt arbete.

Fråga ledningsgruppen om deras försäkringsagents kontaktinformation. Få en kopia av entreprenörens borgensförbindelse och lämna in en borgensanspråk. Om den godkänns kommer försäkringen att betala för dina förluster och få entreprenören att ersätta dem. Det håller alla utanför domstol och är det näst bästa steget när en entreprenör gör dåligt arbete.

Om ditt team inte har en borgenspolicy på plats kan du också lämna in en tjänsteman klagomål till din delstats licensnämnd, men bara om din entreprenör har en licens. Styrelsen kommer att verifiera problemet och eventuellt återkalla entreprenörens licens om de inte löser tvisten.

En snabb internetsökning kommer också att koppla dig till din delstats avdelning för licensiering och reglering. som riktlinjer för hur man lämnar in ett krav.

Steg 4: Begär skiljedom eller medling

Ibland vägrar en licensnämnd att ta upp ett klagomål, eller så kanske du har anlitat ett olicensierat team. I så fall kan du undersöka att begära skiljedom eller medling.

Många kontrakt har en skiljedoms- eller tvistklausul. Detta är ett avtal som kräver att du tar hjälp av en professionell medlare istället för att vända dig till rättsliga åtgärder. Jämfört med ett rättsfall är skiljeförfarande billigt och tar kortare tid. Domstolar vägrar vanligtvis att upphäva skiljedomsbeslut, men de kan gå in för att verkställa domen.

Medling är ett annat alternativ. En neutral tredje part kommer att hitta en kompromiss som kräver att en advokat anlitas. Du kommer att prata om saker och ting och komma överens om en lösning. Du bör också notera att lösningen inte är juridiskt verkställbar eftersom den förblir utanför domstol och inte är bindande.

Att hitta en överenskommelse genom medling är inte en garanterad lösning som skiljedom eftersom både Parterna måste frivilligt gå med på en officiell kompromiss. Din entreprenör kan gå därifrån när som helst eller dra ut på processen eftersom de inte vill betala din räkning.

Valet av medling eller skiljedom beror på din relation med entreprenören och vilka frågor du har. behöver bestrida. Rådfråga en juridisk expert om du är osäker på vilken väg du ska ta.

Steg 5: Gå till allmänna reklamationsnämnden (ARN)

Om ditt kontrakt inte hade en skiljedoms- eller tvistklausul är ditt nästa steg att lämna in en domstol för småmål. Allt du behöver göra är att gå till din lokala kommunbyggnad och fylla i ett formulär som beskriver din tvist. Många domstolar tillhandahåller också pappersarbete på sin webbplats som du kan skriva ut hemma.

Medan du fyller i dina papper, inkludera information som:

  • Ditt namn och adress (eller projektets adress)
  • Information om din tvist som ledde till ditt krav
  • En exakt beräkning av skadeståndet du begär

Identifiera entreprenören och deras företag, om de inte är en oberoende professionell. När entreprenörer arbetar för ett företag, måste du sannolikt stämma företaget istället för den enskilda entreprenören. En advokat kan klargöra detaljerna i din situation.

När domstolen godkänner ditt krav måste du tjäna svaranden. Någon annan än du bör personligen överlämna en kopia av anspråket. Det kan ta tid att få information om var entreprenören är och vilken tid man kan stöta på dem, men det måste ske personligen. Undersök företag i din stad som kommer att betjäna svaranden åt dig om du inte kan hitta någon som kan göra det gratis.

När du har serverat pappersarbetet, fortsätt med nästa steg — fyll i domstolens bevis för serviceformuläret och lämna in det. För det mesta måste du lämna in beviset på delgivningen flera veckor före det fastställda rättegångsdatumet. Slutför denna del omgående för att undvika att missa datumet eller ombokning.

Steg 6: Anlita en betrodd advokat

Att anlita en advokat kan vara stressande för alla husägare. Om du ber om mer pengar än vad en domstol för småmål tillåter, måste du anlita en advokat som är specialiserad på avtalstvister och ta ditt ärende till vanlig domstol.

Tänk på att den här processen kommer att kosta mer än små anspråk, eftersom en advokat vanligtvis debiterar några hundra dollar per timme. Men att ha en jurist vid din sida kan ge dig större sinnesfrid. Du har redan förlorat pengar på renoveringskostnader — en erfaren advokat kan hjälpa dig att återkräva dem.

Steg 7: Framträda i domstol

Planera i förväg så att du dyker upp i tid till ditt rättegångsdatum. De flesta domstolar tillåter inte juridisk rådgivning i rummet såvida du inte stämmer på uppdrag av ditt företag. Det kan ta flera timmar att inställa sig inför domaren på grund av andra ärenden som är uppställda den dagen, men du måste fortfarande dyka upp i tid.

Domaren kan erbjuda möjligheten för dig och entreprenören att sitta ner med en medlare. Om du tackar nej kommer domaren att granska dina bevis och kan ställa frågor. Skicka in all information som du samlat in sedan du beslutade dig för att säga upp entreprenören, till exempel:

  • Undertecknat pappersarbete
  • Bilder på skador
  • Kopior av kvitton och brev

Den slutliga domen kommer efter att domaren granskat alla bevisen, även om den tilltalade inte dyker upp. De kan tillkännage sitt beslut direkt eller skicka det till dig, beroende på hur domaren normalt hanterar ärenden om småmål.

Steg 8: Skicka in din recension

Recensioner är det sista kraftfulla verktyget i en klients verktygslåda. Efter att ha kommit överens om en förmedlad lösning eller slutfört domen i domstol, skriv en recension om din upplevelse på entreprenörens hemsida. Du kommer att varna andra husägare om entreprenörens beteende och eventuellt hindra någon från att gå igenom samma situation.

Om tillräckligt många negativa recensioner samlas på nätet kan statens licensnämnd återkalla entreprenörens licens, också. Allt beror på kvaliteten på recensionerna och hur många entreprenören får.

Om du redan har haft en dålig upplevelse är allt du kan göra att följa stegen ovan och hoppas på det bästa resultatet. Nästa Men om du inte har anlitat en entreprenör ännu och vill bespara dig huvudvärk, gör dina läxor först. Dina renoveringsprojekt kommer att gå mycket smidigare med den extra due diligence. Då behöver du aldrig undra vad du ska göra när din entreprenör gör dåligt arbete.

Många röda flaggor kommer att upp om du läser recensioner och pratar med flera entreprenörer om jobbet. De främsta tecknen på bedrägeri är att kräva betalningar i kontanter, en hög insättning i förskott – allt mer än 20 % av den totala kostnaden – inget fysiskt kontor och ful utrustning.

Tyvärr är det inte så alltid lätt att avgöra om en entreprenör gör otrevligt arbete i förväg. Om du fastnar i en dålig situation, ta ett djupt andetag och följ råden ovan. Viktigast av allt, om det kommer till detta, sök officiell juridisk rådgivning från en legitimerad professionell. Med tid och tålamod kommer du att klara det.

Trädgårdssäsongen är här med allt vad den innebär i form av gräsklippning, beskärning, odling och uteliv. Vad hittar du på i år?  Proffsmagasinet har allt du behöver för dina stora och små trädgårdsprojekt!
Trädgårdssäsongen är här med allt vad den innebär i form av gräsklippning, beskärning, odling och uteliv. Vad hittar du på i år? Vi på Proffsmagasinet har allt du behöver för dina stora och små trädgårdsprojekt!