En ny rapport från bostadssajten Booli avslöjar att allt fler svenskar väljer att sälja sin nuvarande bostad innan de vågar sig på att köpa en ny. Denna förändrade trend, som nu har ökat med 1 procentenhet jämfört med januari 2023, kan tillskrivas de stigande räntekostnaderna och snabba förändringar på bostadsmarknaden.
Tidigare har majoriteten av bostadsägarna föredragit att först säkra en ny bostad innan de släpper sin nuvarande. Detta har varit den dominerande intentionen bland köpare och säljare, enligt Boolis tidigare mätningar. Men nu ser vi en betydande förändring i beteendet.
I den senaste mätningen från augusti 2023 minskade andelen som skulle föredra att köpa först med 1 procentenhet till 32 procent. Samtidigt ökade andelen som skulle sälja först med samma procentenhet och steg till hela 37 procent. En möjlig förklaring till denna omvända trend kan vara den ökande svårigheten att få det önskade priset för sin nuvarande bostad och därmed att ha råd med nästa.
“Med de stigande räntenivåerna och ökade levnadskostnaderna har många svenskars ekonomiska förutsättningar förändrats. Att sälja först ger en känsla av trygghet eftersom man på så sätt har en klar bild av vilken budget man har för sitt nästa boende”, förklarar Karin Grundeus, presskontakt på Booli.
En annan viktig faktor som påverkat denna förändring på bostadsmarknaden är det ökade utbudet av bostäder och längre förmedlingstider. Under pandemin var det vanligt att först köpa på grund av det begränsade utbudet och den snabba försäljningen av bostäder. Många räknade med att de kunde sälja sin nuvarande bostad när de hittade det perfekta nya hemmet. Nu, med längre förmedlingstider och ökat utbud, är många mer benägna att sälja innan de köper.
Bostadsmarknaden har varit osäker och trög under året och vänder från en stark position under hösten 2022. “Jag tror att denna trend kommer att fortsätta öka vid nästa mätning. Delvis på grund av de nya ränteförhållandena och den allmänna osäkerheten på marknaden. Dessutom har vi just nu rekordhögt utbud, vilket ger köpare många alternativ när det är dags att köpa”, avslutar Karin Grundeus.