Efter att någon har avlidit måste någon städa deras bostad. Förståeligt nog är det alltid en smärtsam upplevelse att förlora någon och om du står inför uppgiften att göra en dödsbo städning av en närstående kan det kännas extra tungt.
Medan du fortfarande sörjer över din förlust måste du ta itu med den krävande uppgiften att städa ur bostaden. Detta kan vara både fysiskt och känslomässigt utmattande. Kanske har du skapat en att göra-lista, men du vet inte var du ska börja. Det är lätt att bli trött även om du inte ens har börjat.
Men om du har hittat hit så vill vi hjälpa dig och göra det lättare och mindre stressande för dig. Oavsett omständigheterna kan det vara ett mycket utmanande jobb att hantera en fastighetsrensning. När det händer dig, vart vänder du dig för att få hjälp?
Ingen är egentligen någonsin beredd att städa ur en närståendes bostad. När du tar in ett professionellt städteam har du tillgång till specialiserade tjänster som hjälper dig att hantera detaljerna och alla de betungande arbetsuppgifterna vilket kan göra processen lättare. Låt oss ta en närmare titt på de viktigaste sakerna du bör tänka på när du ska göra en dödsbo städning.
1. Utveckla en plan
Det finns inga bestämda regler för hur man städar ut en bostad vid en dödsbo städning. En erfaren städfirma som specialiserar sig på städning och framförallt helst städning av dödsbon hjälper dig att ta fram en skräddarsydd handlingsplan som specifikt tar upp din fastighets behov.
2. Förbered försäljning av fastigheten
Om du planerar att lägga ut bostaden till försäljning måste du göra den redo för att läggas ut till salu. Det är ett stort jobb under de bästa omständigheterna. Först måste du naturligtvis rensa ut huset, men det kan vara bra att redan innan du börjar planera vad du ska göra med fastigheten och om du över huvudtaget ska sälja den eller om den ska behållas. Om du planerar detta i förväg kommer det att bli lättare framöver när dödsbo städningen är färdig.
3. Ta så mycket eller så lite hjälp du behöver
Det rekommenderas att alltid ta hjälp av professionella när det kommer till dödsbo städning. Men du kan samtidigt göra så lite eller så mycket som du vill. Om det är en närståendes fastighet som ska rensas ut kanske det känns väldigt tungt att städa fastigheten, speciellt om det skedde nyligen. I detta fall kan du lämna över allting till proffsen. Annars kan du göra vissa saker själv, såsom att sortera och organisera olika saker för att avgöra vad som ska sparas, vad som ska säljas, och vad som ska slängas. Med andra ord kan du få så mycket eller så lite hjälp du vill ha med din dödsbo städning.
4. Fokus på det väsentliga
De allra flesta vill slippa städa, rengöra, och göra andra hushållssysslor som är specifikt relaterade till rengöringen. Vid en dödsbo städning kan det därför vara klokt att lämna över detta och istället fokusera på det viktigaste där du kan göra mest nytta, det vill säga sortering av ägodelar och att göra bouppteckningen.
5. Hjälp med sortering
Professionella dödsbo städare kan hjälpa till med att sortera saker som finns kvar i hemmet. Du kan få hjälp med att bestämma vilka föremål som kan säljas eller skänkas, och du har extra händer för att packa ihop och flytta saker du vill spara.
6. Delegera tunga arbetsuppgifter
För ett dödsbo måste även heminredning och hushållsapparater också tas om hand, men du behöver inte göra det tunga arbetet själv. Detta är speciellt en sak där professionell hjälp kan vara värdefull, på liknande sätt som vid en flyttstädning. Ditt städteam gör dig av med oönskade föremål och de föryngrar möbler du väljer att behålla.
7. Sök efter viktiga dokument och andra värdesaker
Vissa skulle anlita ett dödsbo städningsföretag för att slippa gå igenom besväret med att sortera saker. Om du bestämmer dig för att anlita hjälp i processen kan det vara bäst att först söka efter de ekonomiska och juridiska dokumenten och andra värdesaker först. Vissa av dessa dokument är mycket viktiga, särskilt under bouppgörelsesprocessen och du har bäst koll på vad som kan vara viktigt och vad som inte är viktigt.
Du måste se till att alla föremål, inte bara de med ekonomiskt utan också sentimentalt värde, är säkert organiserade när du städar ut huset efter att någon dör. Dessa dokument inkluderar följande:
Juridiska dokument såsom:
- Fastighetsdokument
- Pantbrev om fastigheten är belånad
- Bilregistreringar
- Testamente
- Livs-, egendoms- och andra försäkringar
- Bank- och mäklarkontoutdrag
- Aktier och obligationscertifikat
- Skattedeklarationer och kvitton
- Kreditkortsutdrag
- Elräkningar
Andra värdeföremål
Vissa människor har ett lager av kontanter, smycken och andra värdefulla föremål. Du kan kolla i varje hörn, vrå eller möjliga platser där du tror att personen kan ha förvarat dessa föremål.
Dokument som kanske inte har ekonomiskt värde men är ovärderliga och har sentimentalt värde för familjemedlemmar.
Den avlidne kan ha lämnat en dikt eller helt enkelt ett brev till en familjemedlem eller en vän. Leta efter alla relevanta dokument som kan ha sentimentalt värde. Det kan vara foton, minnessaker och liknande. Att behålla dem är ett bra sätt att minnas den avlidne och presentera honom/henne för barnbarn eller andra familjemedlemmar som aldrig haft chansen att träffa den avlidne. På så sätt finns hans/hennes minne kvar hos dig och familjen.
De flesta dokument lagras fysiskt i tryck, medan andra är lagrade digitalt i datorns hårddiskar. Leta också efter de digitalt lagrade dokumenten. En annan viktig sak att leta efter är en lista med lösenord och användarnamn för onlinekonton. Vissa människor, särskilt våra gamla nära och kära, skulle skriva ner sina inloggningsuppgifter för nätbanker och andra konton och du vet inte om du kan behöva dessa längre fram. När du städar ut huset efter att någon har dött, leta efter dessa inloggningskoder på deras anteckningar, anteckningsböcker, mobiltelefoner och till och med datorer där de kan ha skrivit eller sparat dessa lösenord och inloggningsuppgifter.
Identifiera vad som ska behållas och vad som ska slängas. Du måste identifiera alla dokument som du behöver behålla och de som du behöver som pappersarbete under bodelningen. Handlingar som inte behövs men som innehåller personlig eller identifierbar information om den avlidne bör förstöras eller strimlas för att undvika att den når andra personers hand och utsätts för identitetsstöld. Detta kan inkludera kreditkortsutdrag, elräkningar och dokument som innehåller socialförsäkringsuppgifter om den avlidne.
8. Sortera igenom alla tillhörigheter
Det är viktigt att notera om den avlidne lämnat ett testamente när man gör dödsbo städningen.
Du bör noggrant läsa igenom testamentet först innan man börjar sortera i tillhörigheterna och bestämmer sig för vilken egendom som går till vem eller hur man går vidare med att bodelning. Vissa testamenten är ganska enkla, medan andra inte är det. När du städar ut huset efter att någon dör kan du behöva konsultera en fastighetsadvokat för att hjälpa dig med detta. Om den avlidne inte lämnat ett testamente kan du sortera alla saker som lämnats av den avlidne.
Det finns några föremål som du eller dina anhöriga vill behålla eller göra dig av med. Det är bäst för dig att schemalägga en dag för att samla alla dina släktingar så att ni alla kan gå igenom alla saker och tillhörigheter tillsammans. För att göra det enklare bör du hålla det inom den närmaste familjen. När du sorterar kan du behålla fyra kategorier:
- Saker du vill behålla. Be familjemedlemmarna att lista de saker de vill ha från dödsboet. Detta kan fungera bra om alla medlemmar är överens. Om inte kan du behöva ta in en extern medlare.
- Saker som är av värde och kan säljas. Det finns föremål som fortfarande är av värde som möbler, vinylskivor och smycken. Du kan organisera en loppis för dessa föremål. Intäkterna skulle vara till hjälp om det finns skatter som måste betalas för dödsboet. Annars kan många dödsbo städare hjälpa dig att sälja alla ägodelar i dödsboet på ett smidigt sätt.
- Saker du vill donera. När du städar ut kanske du inser att det finns alldeles för mycket grejer. Andra är fortfarande användbara men av lite eller inget värde för dig. Ett bra exempel på detta är den avlidnes kläder. Du kan donera dem till välgörenhetsorganisationer, goodwill eller sparsamhetsbutiker; och
- Saker som ska slängas. Vissa saker är utslitna eller skadade och går inte att reparera och att donera dem kanske inte är en bra idé eftersom de är värdelösa. Du borde slänga dessa saker.
När du sorterar grejer medan du städar i huset efter att någon har dött, ta dig tid att också kolla i jackfickor, baksidan av målningar eller tavelramar, arkivskåp, under sängen eller på andra ställen. Människor tenderar att gömma värdefulla saker på de mest udda ställena.