Att flytta tenderar att vara väldigt stressigt. Det är svårt att komma runt detta. Det är massa saker du måste ha koll på, och det är en enorm mängd tillhörigheter och möbler som måste sorteras och packas ihop för flytten. Men du behöver inte göra det stressigare eller jobbigare än det behöver vara.
När det kommer till stressfaktorer i livet hamnar flytten högst upp på listan. Ja, det kan vara en skrämmande process, men med lite förberedelser och rätt tillvägagångssätt behöver det inte driva dig till förtvivlan. I denna artikel tittar vi närmare på några av dem bästa tipsen för att lindra smärtan med att flytta och göra det så enkelt som möjligt så att du kan börja se fram emot nästa kapitel i livet.
All sortering och logistik att göra, för att inte tala om att flytta ett helt hus med ”grejer” till ett annat, mindre bekant hus. Att flytta allt och alla, inklusive barn och husdjur kan vara ett recept på katastrof och stressöverbelastning om det inte organiseras ordentligt.
Det sista du vill ska hända på flyttdagen är att stå inför ett tomt, obekant hus och högar på högar av lådor som du inte har en aning om vad som finns i dem.
Grunderna för att flytta lätt är att se till att du hela tiden har en bra uppfattning om var saker är. Du vill kunna flytta in i ditt hem och få det att fungera för dig redan från början, och som sådan behöver du en attackplan.
1. Börja i god tid
När du har fattat beslutet att flytta, ge dig själv fyra till sex veckor på dig att organisera dig. Börja med att boka en flyttfirma och ordna en tidig leverans av lådor och packmaterial. Det finns erfarna flyttfirmor i hela Sverige, vare sig du letar efter en flyttfirma i Stockholm eller en flyttfirma i Helsingborg.
Så fort du har en halvtimme över, packa saker du inte använder regelbundet. Ju tidigare du kan börja jämföra flyttfirmor nära dig, desto mer sannolikt kommer du att hitta tillgänglighet för det datum, tid och budget du vill ha.
Det är också en bra idé att boka ett en stor bil om du tror att du behöver bli av med mycket, och att donera eller lämna vidare allt du inte behöver. Gör en inventering av alla dina tillhörigheter, notera ömtåliga föremål som behöver särskild vård när de flyttas, och eventuella repor eller bucklor på möbler. Mät rum och dörröppningar i ditt nya hem för att säkerställa att möblerna passar, speciellt kylskåpet.
Ändra din address på Skatteverket och använd Addressändring för att se till att din post hamnar rätt. Två veckor innan flytten, börja använda upp mat i frysen och skafferiet.
Ordna så att du är ledig från jobbet och planera för hur du ska ta hand om eventuella barn och husdjur på flyttdagen. Ta isär skrymmande utomhusartiklar, som studsmattor, och skapa ett gör-det-själv-kit med grundläggande verktyg och första hjälpen-förnödenheter. En vecka innan flytten, boka städare som gör en slutstädning/flyttstädning efter att sista lådan har lämnats. Ordna slutavläsningar av dina gas- och elmätare och återanslutningar på din nya adress.
Demontera dina möbler – se till att alltid tejpa fast skruvar på ett uppenbart ställe. Förbered en ”överlevnadslåda” med en vattenkokare, te och kaffe, engångsbestick och papperstallrikar, telefon- och laptopladdare, verktyg och skolmaterial. Med andra ord, allt det viktigaste du kan behöva. Vattna dina inomhusväxter lätt och packa dem i plastfodrade lådor. Och glöm inte att säkerhetskopiera dina datorfiler.
2. Rensa upp
Det låter som det sista du skulle vilja göra innan du flyttar, men faktum är att rensa upp kan vara en viktig och hjälpsam sam under denna tid som kan förenkla processen.
Om du städar upp varje del av ditt hem såsom loftet, garaget och skjulet, då får du grepp om vad du har att jobba med.
Du får en god överblick av vad du ska flytta in i ditt nya hem och kan samtidigt bestämma vad du inte behöver längre.
Allt för ofta blir vi blinda för de saker vi har omkring oss – så att ha en ny början såsom en flytt tenderar att hjälpa oss att fokusera på vad som du inte behöver längre och vad du kan slänga.
Om du behöver ytterligare uppmuntran för att göra detta kommer det verkligen att hjälpa dig ekonomiskt under en mycket dyr tid. När allt kommer omkring – du betalar en flyttfirma för att flytta allt du har (och eventuellt packa det också) – så varför betala för att flytta saker som du egentligen inte behöver?
3. Planera vad som ska gå vart
Efter en bra rengöring och städning bör du ha en bra uppfattning om vad som finns i ditt hem och vad du behöver för att flytta in i det nya hemmet!
Ett bra tips här är att sitta med en plan över ditt gamla hus och en plan över ditt nya hus (en snabb skiss på planritningarna är bra!), och först skriva ner vad du har i ditt nuvarande hus:
När du har den här listan med föremål för ditt gamla hus – börja överföra varje kategori till det nya huset och se vad du slutar med i varje rum.
Det kan mycket väl vara så att du flyttar till ett hus med liknande rum, och om så är fallet kommer det här att vara väldigt enkelt – men ofta är det som händer här att du börjar se eventuella problem innan du faktiskt har flyttat runt grejerna.
Till exempel – du kanske flyttar till ett större kök med matplats i – och planerar därför att använda matsalen som ett hemmakontor. Men när du tittar på planen har du massor av matsalsprylar och det passar inte i det utrymme du trodde att det skulle få plats i
Att se vart saker och ting kommer att ta vägen hjälper dig att börja flytta i ditt huvud och befästa (eller ändra) planer när du börjar visualisera saker mycket tydligare.
4. Ha väsentliga och viktiga saker med dig
På själva flyttdagen vill du inte riskera att inte få tag i det du behöver när du behöver det.
Du kan bli försenad med att flytta in, och att försöka hitta sovartiklar och toalettartiklar etc… i mörkret i ett främmande hus är det sista du vill stå inför.
Försök därför packa din egen bil med alla dina väsentliga föremål – saker som:
- Viktiga papper och dokument
- Värdesaker
- Sängkläder och en temporär säng/madrass!
Köksgeråd med tepåsar, kaffe, mjölk, koppar, kex, flaska vin och vinppnare – och vattenkokaren förstås! – du kan åtminstone göra en drink så fort du behöver en!
Box för barn – barn vill känna sig hemma i ett främmande hem så fort de kan – så låt dem packa sina favoritleksaker, nalle, en filt, nattlinne/pyjamas etc… så att de kan bosätta sig och åtminstone sova i deras bekanta saker om du inte packar upp allt på dag 1.
Nödvändigheter för husdjur – husdjur kommer att känna sig väldigt förvirrade just nu, så ju snabbare du kan bekanta dig med huset, desto bättre – packa saker som mat, vattenskål, snacks, säng, favoritleksaker etc..
Kläder – ett klädbyte för alla nästa dag så att du kan komma igång!
Toalettartiklar för alla – Så fort du kommer till det nya huset kan du åtminstone ha alla grunderna till hands – och ur vägen i bilen tills du behöver dem. Om olika saker försenas/går sönder etc. kommer det inte att vara en fullständig katastrof eftersom du kan slå läger tillsammans med sängkläder och nödvändigheter.