Så Får du Loss en Fastrostad Bult [Steg-För-Steg]

Vi har alla varit där. Vi försöker få loss en bult eller mutter och märker sedan att den sitter som sten. Rost har en stor påverkan på hur lätt skruvar, muttrar, och bultar kan skruvas av. Men om en bult har rostat och blivit svår att få bort, hur går du tillväga?

Processen är enklare än du kanske tror, men kräver tålamod. Så här gör du för att få loss en fastrostad bult eller mutter.

Steg 1. Kontrollera om bulten är klar att brytas

Vi har alla stött på en mutter som över tid har rostat sig fast till den medföljande bulten. Att ta bort en rostig bult är svårt och jobbigt men inte omöjligt – med lite tålamod kan alla hemmafixare klara av utmaningen.

En av de viktigaste sakerna att tänka på när du arbetar är att motstå frestelsen att använda överdriven kraft. Detta kan leda till att du bryter den, vilket kan innebära timmar av att borra ut den förstörda skaftet. Som med alla projekt, bedöm situationen och planera noggrant med hjälp av följande tips och tricks.

Det första du behöver göra är att bestämma om bulten är redo att gå sönder. När en bult ger efter (sträckt bortom dess elastiska gräns) är brott överhängande. Exempelvis är avgasgrenrörsreglarna ökända för att korrodera skaften tunna som kvistar och lika lätt att bryta.

Är bulten faktiskt rostad eller har den en gängor?

Är bulten värd att spara? Ett rostigt fästelement som har tappat sin draghållfasthet kommer inte att ha den nödvändiga klämkraften för att göra sitt jobb. Det är därför inte lönt att försöka rädda en sönderrostad bult. Det kan vara lättare att bara bryta bulten och byta ut den. Mindre fästelement som karossbultar och skruvar kan ofta inte sparas. Använd låstänger på J-muttrar så att de inte snurrar och helt enkelt bryter bulten och slänger dem.

Steg 2. Ta bort så mycket rost som möjligt

Om bulten anses räddningsbar, ta bort så mycket rost från gängorna som möjligt. En stel stålborste och lite fett/olja går långt. Rost bör tas bort från gängans rot ända till slutet så att muttern inte griper tag när den skruvas.

Steg 3. Välj rätt verktyg

Välj rätt verktyg. En skiftnyckel kommer troligen att runda av en fast mutter. En 6-punkts boxände är att föredra framför en 12-punkts av samma anledning. Om muttern är mindre på grund av korrosion kan du få bättre passform med nästa mindre metriska eller SAE-storlek. Exempelvis kan en 12,7 mm passa bättre på rostig 13 mm mutter. Skär muttrarna med ett slipande hjul monterat på en slipmaskin för bättre precision.

Bästa Bultsaxen – 7 Bäst i Test [Lista & Tips]

Steg 4. Skruva till vänster

Kom ihåg att en bult, mutter, och skruv skruvas till vänster för att lossas. Du skulle bli förvånad över hur många som fortfarande blir förvirrade över vilket håll de ska skruva.

Steg 5. Använd flytande gänglösare

På fastnade rostiga muttrar och bultar som inte kan skäras av och förstöras, kommer någon typ av flytande gänglösare att vara till stor hjälp. Det finns många olika märken att välja mellan, men i de flesta fall har testning visat att penetrerande olja kan minska det vridmoment som krävs för att övervinna rostbindningen med upp till hälften eller mer. Aceton och olja kan i vissa fall fungera väl. En gänglösare är till för att lösa upp rosten och göra det enklare att lossa bulten.

Steg 6. Blötlägg gängorna

Blöt gängorna penetrerande olja. Oavsett varumärke du använder kan du behöva upprepa applikationer och eventuellt låta den dra över natten. Kom ihåg att tålamod är nyckeln – det kan spara timmar på att borra en trasig bult.

Steg 7. Få mer hävstång

En brytare eller långhanterad spärr ger mer hävstång. Använd ett jämnt, jämnt tryck och uppmärksamma känslan eller varje sväng. Om spänningen plötsligt blir mjuk eller gummiaktig, bryter du antingen bulten eller tar bort gängorna. Bär vadderade mekanikhandskar för att inte skada dina händer.

Steg 8. Försök använda värme – det kan vara mycket effektivt

Om muttern är fäst vid bulten behöver du mer effektiva tekniker. Värme, försiktigt applicerad på ena sidan av muttern, kan expandera den tillräckligt för att bryta rostbindningen eller smältlåsningsföreningen. Se till att först rengöra all penetrerande olja och endast använda öppen eld i områden där det är säkert.

Många moderna bilar har stora mängder plast som kan smälta och ta eld om du inte är vaksam. Eftersom din syn är smal genom mörkfärgade skyddsglasögon, ha någon som stor bredvid och tittar efter rök eller lågor. Brandsäkra svetsfiltar kan användas för att skydda vitala delar och färg från eld.

Steg 9. Använd paraffin som smörjmedel

Ett effektivt sätt för att ta bort rostiga bultar är att värma det omgivande järnet och sedan smälta ett ljus på gängorna. Paraffin kommer att tränga in i trådarna och fungera som ett smörjmedel. Var noga med att använda ett en passande skiftnyckel.

Steg 10. Använd drastiska åtgärder om allt annat misslyckas

En pneumatisk eller elektrisk slagpistol bör vara sista utväg eftersom de ofta helt enkelt bryter bulten. Använd rätt slaguttag, använd handskar och skyddsglasögon. Eftersom dessa verktyg kan vara ganska kraftfulla, spara dem för större bultar. Använd om möjligt stöten på muttersidan och håll i bulten med en skiftnyckel.

Bästa induktionsvärmare – 7 Bäst i Test [Lista & Tips]

Ta del av kampanjpriser på utvalda produkter hos Proffsmagasinet. Erbjudanden i kampanjen gäller fram till den 8 december!
Ta del av kampanjpriser på utvalda produkter hos Proffsmagasinet. Erbjudanden i kampanjen gäller fram till den 8 december!